Την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025 o Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στο Νησέλι.
Δείτε εικόνες του Κοσμά Καραγιάννη:
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε: «Πλήρης ὤν τῆς ἀγάπης, πλήρης γέγονε καί τῆς θεολογίας».
Μέ αὐτές τίς λέξεις σκιαγραφεῖ ὁ ἱερός ὑμνογράφος τήν προσωπικότητα τοῦ ἀποστόλου καί εὐαγγελιστοῦ καί ἠγαπημένου μαθητοῦ τοῦ Κυρίου, τόν ὁποῖο τιμᾶ ἡ Ἐκκλησία μας σήμερα καί τιμοῦμε καί ἐμεῖς ἐδῶ στήν ἐνορία σας.
Καί οἱ λέξεις αὐτές εἶναι ἀρκετές, γιατί τόσο ἡ ἀγάπη ὅσο καί ἡ θεολογία εἶναι ἔννοιες περιεκτικές καί πολυδιάστατες πού δέν κατανοοῦνται μέ τήν ἀνάλυση ἀλλά μέ τή βίωσή τους. Καί αὐτές τίς δύο ἔννοιες καί αὐτά τά δύο χαρίσματα βίωσε στόν ὕψιστο βαθμό ὁ τιμώμενος ἅγιος Ἰωάννης ὁ θεολόγος.
Ἀγάπησε τόν Ἰησοῦ ἀπό τήν πρώτη στιγμή πού τόν συνάντησε στή λίμνη τῆς Γεννησαρέτ καί τόν κάλεσε νά τόν κάλεσε νά γίνει μαθητής του· καί γι’ αὐτό ἐγκατέλειψε ἀμέσως τά πάντα καί τόν ἀκολούθησε χωρίς νά ὑπολογίσει τίς συνέπειες. Τόν ἀγάπησε μέ μία ἀγάπη φυσική, αὐθόρμητη, ἀνθρώπινη καί βρέθηκε πλάι στόν Χριστό σέ ὅλες τίς μεγάλες στιγμές τῆς δημόσιας ζωῆς του ἀπό τό ὄρος Θαβώρ, τήν ὥρα τῆς Μεταμορφώσεώς του, μέχρι τήν ὥρα τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου στό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ καί τήν ὥρα τῆς σταυρώσεως στόν Γολγοθᾶ, ὅπου μόνος αὐτός ἀπό ὅλους τούς μαθητές τοῦ Κυρίου στάθηκε κάτω ἀπό τόν Σταυρό του συνοδεύοντας τήν Παναγία Μητέρα του.
Ἀγάπησε τόν Χριστό μέ ὅλη τή θέρμη τῆς ψυχῆς του, γι’ αὐτό καί ἦταν ὁ πρῶτος ἀπό τούς μαθητές του πού ἔτρεξε στόν τάφο τοῦ Ἰησοῦ τό πρωί «τῆς μιᾶς σαββάτων» γιά νά ἐπιβεβαιώσει τό χαρμόσυνο μήνυμα τῶν μυροφόρων γυναικῶν καί ἀξιώθηκε νά δεῖ τόν ἀναστημένο διδάσκαλό του.
Ὡς ἀντίδωρο αὐτῆς του τῆς φυσικῆς ἀγάπης ἀξιώθηκε ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ἰωάννης νά λάβει καί τήν πνευματική ἀγάπη, τήν ἀγάπη ἐκείνη πού εἶναι καρπός τοῦ Παναγίου Πνεύματος καί τήν ὁποία χαρίζει ὁ Θεός σέ ὅσους τόν προσεγγίζουν μέ ἁγνότητα καί καθαρότητα καρδίας καί προθέσεων, ὅπως ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ θεολόγος.
Αὐτή ἡ πνευματική ἀγάπη συνίσταται στήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, ὅπως μᾶς δίδαξε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός μιλώντας στούς μαθητές του λίγο πρίν ἀπό τό Πάθος του· «ὁ ἔχων τάς ἐντολάς μου καί τηρῶν αὐτάς ἐκεῖνος ἐστιν ὁ ἀγαπῶν με». Καί ἡ ἀγάπη αὐτή εἶναι ἀγάπη ἀμοιβαία, διότι «ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει καί ὁ Θεός ἐν αὐτῷ», καί εἶναι ἡ προϋπόθεση γιά νά γνωρίσει ὁ χοϊκός ἄνθρωπος τόν ἄυλο καί ἀπερίγραπτο καί ἀπρόσιτο Θεό. Διότι ἐάν ἡ ἀγάπη, ὅπως εἶπα προηγουμένως, περιέχει καί προϋποθέτει τήν καθαρότητα καί τήν ἁγνότητα τῆς ψυχῆς καί τήν συνεπῆ τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, ἔτσι καί ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ προϋποθέτει τήν ἀγάπη. Ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη καί γι’ αὐτό ὁ μόνος τρόπος νά τόν προσεγγίσουμε καί νά τόν κατανοήσουμε στό μέτρο τῶν πεπερασμένων ἀνθρωπίνων δυνάμεών μας εἶναι ἡ ἀγάπη, καί αὐτή χρησιμοποιεῖ ὁ Θεός γιά νά κάνει γνωστό στούς ἀνθρώπους τό πρόσωπό του καί τήν θεότητά του, κατά τή διαβεβαίωσή του· «ὁ ἀγαπῶν με ἀγαπηθήσεται ὑπό τοῦ πατρός μου, κἀγώ ἀγαπήσω αὐτόν καί ἐμφανίσω αὐτῷ ἐμαυτόν».
Αὐτή τήν ἐμφάνιση τοῦ Θεοῦ ὡς ἀποτέλεσμα τῆς μεγάλης ἀγάπης του πρός τόν Χριστό βίωσε ὁ ἅγιος εὐαγγελιστής ὁ Ἰωάννης, καί τήν βίωσε πολλές φορές σέ ὅλη τήν ἐπίγεια ζωή του μέ ἀποκορύφωμα τήν ἐμφάνισή τοῦ Θεοῦ στό σπήλαιο τῆς Ἀποκαλύψεως. Ἔτσι ἡ ἀγάπη του πρός τόν Θεό μετουσιώθηκε σέ γνώση τοῦ Θεοῦ καί ἀπό ἁπλός καί ταπεινός κατά κόσμον ἄνθρωπος ἀναδείχθηκε ὁ ἅγιος Ἰωάννης σέ πρῶτο καί κορυφαῖο θεολόγο.
Ἀδελφοί μου, πολλές φορές στή ζωή μας ἀποροῦμε καί ἴσως καί δυσανασχετοῦμε γιατί δέν κατανοοῦμε τήν οὐσία τῆς πίστεώς μας, γιατί δέν κατανοοῦμε τά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας, γιατί βρισκόμαστε σέ ἀδυναμία νά δώσουμε πειστικές ἀπαντήσεις στίς ἀπορίες εἴτε συνανθρώπων εἴτε καί τοῦ ἴδιου τοῦ ἑαυτοῦ μας γιά τόν Θεό καί γιά τήν ἀλήθεια τῆς πίστεώς μας. Ἄλλοτε πάλι ἀναζητοῦμε στά πτυχία καί στά διπλώματα τοῦ κόσμου τήν ἀληθινή γνώση γιά τόν Θεό καί ἀπογοητευόμαστε γιατί δέν τήν βρίσκουμε. Εἶναι γιατί ξεχνοῦμε πώς τό θεμέλιο τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ καί ἡ ἀφετηρία γιά τήν προσέγγισή του εἶναι ἀγάπη καί αὐτήν θά πρέπει νά ἐπιδιώκουμε καί νά ἀγωνιζόμαστε νά ἀποκτήσουμε, προσπαθώντας νά τηροῦμε στό μέτρο τῶν δυνάμεών μας τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ. Καί ἄν δέν μποροῦμε νά φθάσουμε στό σημεῖο πού ἔφθασε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος, δέν θά πρέπει νά ἐγκαταλείπουμε ποτέ τήν προσπάθεια, ἀλλά θά πρέπει νά συνεχίζουμε ζητώντας ἀπό τόν Θεό νά μᾶς προσθέσει μαζί μέ τήν πίστη καί τήν ἀγάπη, γιατί καί οἱ δύο εἶναι καρποί τοῦ Παναγίου Πνεύματος, καί καθώς προέρχονται ἀπό τόν Θεό, ὁδηγοῦν καί ἐμᾶς πρός αὐτόν, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ σκοπός καί τό τέλος τῆς ζωῆς μας.
Αφήστε μια απάντηση