Ψηφιακή μετάβαση με ανθρώπινη απουσία: ένα λάθος μοντέλο.
Γράφει η Μαρία Καραγιαννίδου, μέλος της Γραμματείας Τομέα Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής.
Όταν η Hellenic Train ανακοίνωσε ότι καταργεί 34 εκδοτήρια, συμπεριλαμβανομένων των Βέροιας, Νάουσας και Αλεξάνδρειας, κάποιοι το ονόμασαν «εξορθολογισμό». Για εμάς, είναι ένδειξη εγκατάλειψης της περιφέρειας και μιας εσφαλμένης λογικής που συγχέει τη μείωση κόστους με τη μείωση υπηρεσιών.
Το εκδοτήριο σε έναν περιφερειακό σταθμό δεν είναι πολυτέλεια. Είναι εργαλείο προσβασιμότητας – ιδίως για ηλικιωμένους, άτομα χωρίς ψηφιακές δεξιότητες ή επιβάτες με περιορισμένη εξοικείωση με τα συστήματα online κράτησης. Είναι επίσης στοιχείο ασφάλειας, άμεσης πληροφόρησης, και ανθρώπινης παρουσίας σε μια υποδομή που οφείλει να σέβεται τον πολίτη, όχι να τον αγνοεί.
Η ευρωπαϊκή εμπειρία δεν επιβεβαιώνει το μοντέλο ανεξέλεγκτης ιδιωτικοποίησης. Η South Western Railway στη Βρετανία πέρασε πρόσφατα σε δημόσιο έλεγχο, καθώς ο ιδιώτης αποδείχθηκε αναποτελεσματικός. Αυτό δεν σημαίνει αυτομάτως κρατικοποίηση. Σημαίνει όμως ισχυρό ρυθμιστικό πλαίσιο, συμβάσεις με ρήτρες λογοδοσίας και ελάχιστες εγγυημένες υπηρεσίες για τον πολίτη.
Η Hellenic Train δεν είναι «ανεξάρτητος ιδιώτης» – είναι συμβεβλημένος πάροχος δημόσιας υπηρεσίας, που επιδοτείται από το ελληνικό κράτος. Οφείλει λοιπόν να τηρεί υποχρεώσεις – και το Υπουργείο Μεταφορών οφείλει να τις επιβλέπει. Όχι να σιωπά.
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής έχει ήδη καταθέσει μια συνολική πρόταση ανασυγκρότησης του ελληνικού σιδηροδρόμου. Περιλαμβάνει:
- Ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, με κυρωτικές αρμοδιότητες.
- Διαφανείς προσλήψεις και επανεκπαίδευση προσωπικού, ώστε η ανθρώπινη παρουσία στους σταθμούς να μην είναι εξαίρεση αλλά κανόνας.
- Επανεξέταση της σύμβασης με την Hellenic Train, όπου υπάρχουν αποκλίσεις από τις δεσμεύσεις της.
- Σύγχρονη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, αλλά με τρόπο που να συνυπάρχει με την φυσική παρουσία υπευθύνων στα κρίσιμα σημεία.
Το να επενδύεις στην τεχνολογία δεν σημαίνει να εξαφανίζεις τον άνθρωπο από το σύστημα. Ούτε σημαίνει ότι κάθε εξοικονόμηση πόρων είναι θετική, αν γίνεται εις βάρος της εξυπηρέτησης και της ασφάλειας.
Οι κοινωνίες δεν χτίζονται με αριθμούς. Χτίζονται με ανθρώπους. Και γι’ αυτούς, ο αγώνας συνεχίζεται.
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής θα συνεχίσει να αγωνίζεται ώστε η φωνή των εργαζομένων και των πολιτών να μην σβήσει πίσω από τις κλειστές πόρτες των συμφωνιών.
Διάβασα με ενδιαφέρον το άρθρο της κ. Καραγιαννίδου σχετικά με τα εκδοτήρια της Hellenic Train, ωστόσο θεωρώ ότι η συζήτηση εστιάζει σε λάθος πτυχή του προβλήματος.
Ακόμα και σήμερα, όπου υπάρχουν εκδοτήρια, η χρησιμότητά τους είναι περιορισμένη, καθώς πολλοί επιβάτες – ανεξαρτήτως ηλικίας – προτιμούν ή εξυπηρετούνται καλύτερα από την έκδοση εισιτηρίου μέσα από το ίδιο το τρένο ή από εναλλακτικά κανάλια. Επιπλέον, σε πολλές χώρες του εξωτερικού – όπως στην Ολλανδία – δεν υπάρχουν φυσικά εκδοτήρια στους σταθμούς, και όμως το σύστημα λειτουργεί αποτελεσματικά χάρη στην ύπαρξη αυτόματων πωλητών και καλύτερης οργάνωσης των υποδομών.
Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι αν θα μείνει ένα εκδοτήριο ανοιχτό στη Βέροια ή τη Νάουσα. Είναι ότι ακόμα κι όταν είναι ανοιχτά, συχνά δεν εξυπηρετούν πραγματικά τον πολίτη. Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε απαρχαιωμένα τρένα, υποδομές 20ετίας, και μια βασική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη που λειτουργεί υποτυπωδώς, ενώ πολλές άλλες γραμμές θυμίζουν απλώς… αναμνήσεις.
Αντί να υπερασπιζόμαστε «την ανθρώπινη παρουσία» ως αυτοσκοπό, ας απαιτήσουμε ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό, ασφαλές και προσβάσιμο σιδηροδρομικό σύστημα. Με τεχνολογικές λύσεις για όλους, αυτόματους πωλητές, τηλεδιοίκηση, αλλά και πραγματική πολιτική βούληση να γίνει ο σιδηρόδρομος καθημερινό, αξιόπιστο μέσο μετακίνησης. Η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα εκδοτηρίων – έχει πρόβλημα οργάνωσης, επένδυσης και προτεραιοτήτων.
Η Αλεξάνδρεια είναι Προάστιο και δορυφόρος της Θεσνικης, έτσι χαρακτηρίζονται οι πόλεις στην Ευρώπη ,αν είχαμε πολιτικούς με όραμα,δύο πράγματα θα γίνονταν: προαστιακός μέχρι Φλώρινα με 2 βαγονακια ελαφρού τύπου να πηγαινοέρχονται και δεύτερο αεροδρόμιο για την Θεσνικη στην πόλη μας με τρένο θα εξυπηρετούνται οι επιβάτες, έτσι λειτουργεί η Ευρώπη και πόλεις σαν Θεσνικη έχουν 2 αεροδρόμια να η ανάπτυξη, πάντως να γίνει προαστιακός δεν είναι και ακατόρθωτο έργο!!!! Μόνο θέληση και επιμονή.
Ποτέ πιγες Ολλανδία και το είδες αυτό γιατί εγώ που ήμουν το 2020 2021 μια χαρά υπήρχαν εκδοτήρια
Η επόμενη βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που θα εκπροσωπήσει επ άξια τον δήμο μας. !!! Η συνέχεια του αειμνήστου Μόσχου Γικόνογλου