ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ posted by

Ο διευθυντής που παραιτήθηκε από το Γυμνάσιο Τρικάλων είχε ξεκρεμάσει τις εικόνες από το σχολείο (συνέντευξη)

kaft2 (Αντιγραφή)Πριν από λίγες ημέρες ο διευθυντής του Γυμνασίου Τρικάλων Ημαθίας Χάρης Καφτεράνης υπέβαλε την παραίτησή του στη Διευθύντρια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η παραίτησή του παρουσιάστηκε στα τοπικά αλλά και πανελλήνια μέσα ενημέρωσης όχι τόσο για το γεγονός της ίδιας της παραίτησης αλλά για τους λόγους που εκφράζονται στην επιστολή του που τον οδήγησαν σε αυτήν (διαβάστε το θέμα κάνοντας κλικ ΕΔΩ).

Δεν είναι η πρώτη φορά που το όνομα του Χάρη Καφτεράνη συζητείται στο πανελλήνιο. Τον Νοέμβριο του 2012 ως διευθυντής του Γυμνασίου Τρικάλων είχε ξεκρεμάσει εικόνες και τα θρησκευτικά σύμβολα από το Γυμνάσιο Τρικάλων. Το Αλεξάνδρεια-Γιδάς είχε βρεθεί τότε στο σχολείο κάνοντας αποκλειστική συνέντευξη με τον διευθυντή.

Δείτε και διαβάστε τι μας είχε πει πριν από 2 χρόνια ο Χάρης Καφτεράνης: 

Το θέμα της αφαίρεσης των εικόνων από το Γυμνάσιο Τρικάλων της Ημαθίας έχει απασχολήσει τις τελευταίες ημέρες την κοινωνία λόγω της διάστασης που πήρε κυρίως μέσω του ηλεκτρονικού τύπου. Το πρόσωπο του διευθυντή του σχολείου Χάρη Καφτεράνη παρουσιάστηκε ποικιλοτρόπως από τα blogs και τα sites. Το Αλεξάνδρεια-Γιδάς βρέθηκε στο Γυμνάσιο Τρικάλων και συναντήθηκε με τον διευθυντή του σχολείου ο οποίος με χαρά δέχτηκε την επίσκεψή μας, απάντησε στα ερωτήματά μας και μας ξενάγησε στις…αίθουσες και τους χώρους του κτιρίου. Διαβάστε αλλά και δείτε στη συνέντευξη που ακολουθεί τι απαντάει ο Χάρης Καφτεράνης στο θέμα που έχει δημιουργηθεί, γιατί δεν απομακρύνθηκε η εικόνα από τον διάδρομο του σχολείου, πως ξεκίνησε η αφαίρεση (μιας μόνο εικόνας), τι θρησκεύματος είναι ο ίδιος και πολλά ακόμα:

Ερ.: Δημιουργήθηκε ένα θέμα με τις αφαιρέσεις των εικόνων από το σχολείο του Γυμνασίου των Τρικάλων το οποίο αναπαράχθηκε κυρίως μέσω του ηλεκτρονικού τύπου τις τελευταίες ημέρες και δόθηκε μια μεγάλη διάσταση. Θέλετε να μας πείτε τους λογούς για τους οποίους προχωρήσατε σε αυτήν την κίνηση;

Απ.: Κατ αρχήν είναι, μια καλή ευκαιρία, διότι το θέμα διογκώθηκε και πήρε διαστάσεις που δεν είχε και από αυτήν την άποψη θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που μου δόθηκε η ευκαιρία να βάλω το θέμα στις πραγματικές του διαστάσεις. Να περιγράψω πρώτα απ όλα την κατάσταση. Το Γυμνάσιο Τρικάλων είναι ένα πολύ όμορφο μικρό σχολείο, έχει 86 μαθητές οι οποίοι βεβαίως δεν είναι όλοι τους της ίδιας θρησκευτικής επιλογής. Έχουμε τα περισσότερα παιδιά που είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι αλλά έχουμε και από άλλες πίστης παιδιά που ανήκουν σε άλλα θρησκεύτηκα δόγματα.

Ερ.: Μεγάλο το ποσοστό αυτό ;

Μία από τις αίθουσες του σχολείου

Απ.: Όχι, μικρό το ποσοστό. Βέβαια επειδή αυτή η λογική (περισσότερο φαντάζομαι αναφέρεστε στην λογική της αφαίρεσης των εικόνων) σχετίζεται με όλα τα σχολεία. Το δικό μας σχολείο μπορεί να έχει μικρό ποσοστό κάποιο άλλο σχολειό σε ένα τμήμα ενδεχομένως, όπως έχουμε γειτονικό σχολειό, που έχουμε Έλληνες πολίτες μουσουλμάνους στο Θρήσκευμα και σε κάποια τάξη είναι η πλειοψηφία. Αυτό λοιπόν αφορά γενικώς το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας για το σχολείο

Ερ.: Από πότε προχωρήσατε στην κίνηση αυτή ;

Ο Εσταυρωμένος στο γραφείο των καθηγητών

Απ.: Αυτό από την ημέρα που ήρθα, διαπίστωσα ότι είχαμε παιδιά τα όποια άνηκαν σε διαφορετικά θρησκεύματα. Να εξηγήσω βεβαία τώρα ότι όλη αυτή η συζήτηση γίνεται βάφοντας το σχολείο αφαιρέθηκε μια εικόνα που ήταν σε αίθουσα (και έγινε μετά λόγος αφαίρεσης των εικόνων ). Ήταν μια εικόνα όλο και όλο και μάλιστα μια μικρή. Η οποία κατά την διάρκεια βαφής του σχολειού την οποία έκανα από την ημέρα που έγινα διευθυντής, βγήκε από την αίθουσα και θεώρησα λογικό από την στιγμή που το σχολείο λειτουργεί ως κοσμικό σχολείο με τις εντολές του Υπουργείου Παιδείας και με βάση τον πολιτισμό των Ελλήνων που σέβονται την διαφορετικότητα των ατόμων και τις θρησκευτικές τους επιλογές ότι δεν θα ήταν καλό μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας όπου τα παιδιά παίρνουν παιδεία να υπάρχει ένα σύμβολο που ενδεχομένως κάποιος θα θεωρούσε ότι είναι προσβλητικό για την δική του θρησκευτική επιλογή. Παραδείγματος χάριν, αν το δικό μου παιδί πήγαινε σε μια χώρα που ήταν μουσουλμάνοι οι περισσότεροι και έμπαινε σε μια τάξη να κάνει μάθημα και αυτή η χώρα ήταν στενά συνεργαζόμενη με την δική μου, θα με ενοχλούσε το παιδί μου να είναι σε μια τάξη στην όποια θα υπήρχαν θρησκευτικά σύμβολα, μαντήλες και οποιαδήποτε άλλα σύμβολα έχει η μουσουλμανική πίστη. Θεώρησα απολύτως λογικό λοιπόν η χωρά αυτή που γέννησε τον πολιτισμό το λίκνο της δημοκρατίας εν έτη 2012 να πράξω το αυτονόητο. Να κρατήσει μεν επειδή η συντριπτική πλειοψηφία είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι κάποιες εικόνες σε κάποιους χώρους που δεν συχνάζουν τα παιδιά ή έν πάση περιπτώσει υποδηλώνουν ότι αυτό το κράτος έχει την μεγαλύτερη σύνδεση με την χριστιανική πιστή αλλά να μην προσβάλει και παιδικές ψυχές και να τις αφήσει ελευθέρα να λειτουργήσουν στο σχολειό.

Ερ.: Διαπιστώσαμε ερχόμενοι ότι στους διαδρόμους, διπλά στο κυλικείο παράδειγμα, υπήρχε ένα θρησκευτικό σύμβολο, η εικόνα της Παναγίας. Με ποιο σκεπτικό δεν αφαιρέθηκε και η συγκεκριμένη εικόνα ;

Η εικόνα της Παναγίας μπροστά στο κυλικείο του σχολείου

Απ.: Η δική μου η άποψη είναι και επιμένω ότι στα σχολεία μέσα δεν θα πρέπει να υπάρχουν θρησκευτικά σύμβολα αλλά είναι η προσωπική μου άποψη. Λειτουργούμε μέσα σε μια κοινωνία η οποία θα πρέπει να αποδειχθεί μια κατάσταση και να την μεταπείσει όλη μαζί. Ούτε ο Καφτεράνης είναι ο πάνσοφος ούτε αυτός που θα αλλάξει τα πάντα, ούτε εν πάση περιπτώσει φιλοδοξώ και διεκδικώ το αλάθητο, έτσι; Ενημέρωσα λοιπόν τους γονείς ότι γι αυτό τον λόγο δεν θα υπάρχουν εικόνες στις αίθουσες οπούς διδάσκονται τα παιδιά και λαμβάνουν παιδείες αλλά μπορούν να έχουν εικόνες παραδείγματος χάριν στο γραφείο των καθηγητών, ένας χώρος που δεν συχνάζουν παιδιά. Όλοι οι συνάδελφοι είναι Χριστιανοί στο Θρήσκευμα, ήθελαν να έχουν μέσα μια εικόνα, υπήρχε άλλωστε μια εικόνα και την αφήσαμε εκεί που ήταν. Κάποιοι άλλοι έχουν (υπάρχουν) επιλογές αλλά δεν θεωρώ ότι αυτό το πράγμα μπορώ να το επιβάλλω και σε ένα παιδί που στα 13 του χρόνια βρέθηκε να είναι στο σχολείο και επειδή είναι αδύναμο, με το ζόρι εγώ και με έναν έμμεσο εκβιασμό, να του βάλω μπροστά του μια εικόνα, όταν το θρήσκευμα του δεν είναι η ορθόδοξη πίστη.

Ερ.: Πως αντιμετωπίστηκε από τους γονείς, όταν τους ενημερώσατε περί αυτό του θέματος ;

Απ.: Η συντριπτική πλειοψηφία, το δέχτηκε ως ένα γεγονός. Αν θέλετε και ήσσονος σημασίας διότι τελικά η πίστη είναι και εσωτερικό θέμα και δεν είναι θέμα εικόνων. Κάποιοι καλοπροαίρετα, έχοντας πιο στενή σχέση με την εκκλησία αντέδρασαν θεωρώντας ότι μήπως αυτή η κίνηση στέφεται ενάντια στην εκκλησία με την τυπική έννοια του όρου στην εκκλησία. Και κάποιοι άλλοι δεν θέλησαν να πουν επειδή, είδαν ότι έγινε μια συλλογική προσπάθεια για το σχολείο, για να βαφτεί, για να φτιαχτεί, να φέρουμε λουλούδια, για να φτιάξουμε τμήματα για τους γονείς που διδάσκουν κατά την διάρκεια του μαθήματος μαθαίνουν αγγλικά, μαθαίνουν πληροφορική, μαθαίνουν ζωγραφική, αναμορφώσαμε σχεδόν τον σύλλογο του σχολείο με τον σύλλογο γονέων με την βοήθειά του με τον σύλλογο των εκπαιδευτικών και όλων των ανθρώπων της περιοχής και δεν ήθελαν να με στενοχωρήσουν. Λαμβάνοντας υπόψη λοιπόν όλα αυτά ούτε και εγώ ήθελα να πάω σε μια μετωπική αντιπαράθεση με ανθρώπους, οι οποίοι καλώς η κακώς έχουν μια ιδιαίτερη αγάπη προς την εκκλησία και θα ήθελα να εκφραστούν με μια εικόνα. Και εκεί ακριβώς είναι αυτό που σας είπα ότι πήραμε ένα κομψοτέχνημα μια εικόνα της Παναγίας, το βάλαμε σε έναν χώρο, όπου συχνάζουν τα παιδιά κατά την διάρκεια του διαλείμματος, αλλά θεώρησα ως πρώτο βήμα ότι θα πρέπει να σεβαστούμε παιδιά κατά την διάρκεια του μαθήματος, στον χώρο εκείνο μέσα να μην υπάρχουν οι εικόνες κατά αυτήν την έννοια που ανέφερα και προηγουμένως .

Ερ.: Υπήρχαν αντιδράσεις από γονείς ή μαθητές άλλων θρησκειών ;

Απ.: Όχι. Όχι, φοβούνται. Θα είμαστε ειλικρινής. Αυτός ο τόπος κατέρρευσε από το ψέμμα και την διπροσωπία. Δεν τολμούν να πουν. Και μάλιστα όταν κάποιον γονέα, πολύ ευγενικά, ήρθε να γράψει το παιδί του Αλβανικής καταγωγής, τον ρώτησα για τον θρήσκευμα του, φοβούμενος απάντησε ότι είναι Χριστιανός Ορθόδοξος ενώ τα χαρτιά του έδειχναν ότι είναι μουσουλμάνος. Του εξήγησα λοιπόν ότι δεν πρέπει να φοβάται, είμαστε πολιτισμένη χώρα και είμαστε λαός με πολιτισμό και παράδοση μην φοβάσαι για το θρήσκευμα σου, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Πίστεψε ό, τι θέλεις. Εμείς αυτό που θέλουμε είναι εν τέλει από τις θρησκείες και κυρίως από την δική μας θρησκεία είναι τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί πολίτες που θα εμπνέουν τον σεβασμό που θα έχουν την αγάπη ως βασικό στοιχειό για την συγχώρεση ως δεύτερο μεγαλύτερο βασικό στοιχειό. Ε λοιπόν μετά ας πιστεύει ο καθένας είναι ελεύθερος .

Ερ.: Διαβάσαμε στο διαδίκτυο ότι σε λίγο θα ξεκρεμαστεί και η σημαία..

Απ.: Θα σας πω τώρα ότι προφανώς ο συντάκτης είναι ελαφρώς αδιάβαστος. Τα έθνη έχουν ένα σύμβολο. Η Ελληνική σημαία είναι σημαία του έθνους. Δεν κατεβαίνει από καμία υπηρεσία από καμία ψυχή. Τα έθνη όμως έχουν πολίτες διαφορετικών θρησκευτικών επιλογών και ένα έθνος όπως η Ελλάδα που σέβεται και τους Έλληνες πολίτες μουσουλμάνους στο θρήσκευμα και τους Έλληνες πολίτες Χριστιανούς στο Θρήσκευμα και στη Σύρο Έλληνες πολίτες καθολικούς. Το έθνος είναι ένα και η σημαία του είναι μια, οι θρησκευτικές επιλογές είναι πολλές. Και το έθνος οφείλει να κρατήσει την σημαία του κατά αγωνιστικότητα και να σεβαστεί τις θρησκευτικές επιλογές.

Ερ.: Ωραία. Να σας ευχαριστήσω, δεν έχω κάτι άλλο να ρωτήσω. Δεν ξέρω αν έχετε κάτι άλλο εσείς να συμπληρώσετε.

Απ.: Ναι. Επειδή ακριβώς πήρε μια έκταση και παρουσιαστικά ούτε λίγο ούτε πολύ από κάποιους υπερπατριώτες ότι ποιος ξέρει τι πρόκειται να γίνει, θα κηρύξουμε ανεξάρτητο κρατίδιο το κρατίδιο των Τρικάλων, να ενημερώσω ότι δεν υπάρχει τέτοιος φόβος, έτσι, θα είμαστε τμήμα της Ελλαδικής γης και επίσης να ενημερώσω κάτι το οποίο γράφουν ότι ο εσωτερικός κόσμος του ανθρώπου είναι επιλογή του. Η δική μου Θρησκευτική επιλογή είναι δεδομένη, δεν δίνω σε κανέναν το δικαίωμα να την αμφισβητήσει, από κει και περά όμως εγώ την εκκλησία την σέβομαι δεν την φοβάμαι. Επίσης θεωρώ ότι στις ημέρες που περνάει αυτός ο τόπος, ο ρόλος τη εκκλησιάς είναι ιδιαίτερα βαρύς και θα χαιρόμουν πολύ να ήμουν επί παραδείγματι στην Ζάκυνθο. Να έχω τον μητροπολίτη Ζακύνθου. Άρχοντας. Διευρυμένη αντίληψη για τα πράγματα. Όχι σκοταδισμός και να προσπαθήσουμε να πνίξουμε, να κάνουμε να πιέσουμε, να εκβιάσουμε με τον δικό μας τρόπο και τα λοιπά, όχι τέτοιο πράγμα. Η εκκλησία σήμερα οφείλει να απλώσει τις φτερούγες της και να σκεπάσει κάτω απ αυτές όλους αυτούς οι οποίοι περνάν δύσκολα. Το δεύτερο, οφείλει με το παράδειγμα της να δείξει στους πολίτες ότι εμείς είμαστε μια οικογένεια. Μην φοβάστε, εδώ θα είμαστε, και οφείλει επίσης αυτούς που έρχονται τους μετανάστες τους καταθλιμμένους. Κανένας δεν έρχεται από καλό Τάσο, στην Ελλάδα. Δεν έρχεται επειδή περνούσε άριστα στην χώρα του και ήρθε στην Ελλάδα για να δυστυχήσει. Έρχεται γιατί εκεί περνούσε χειρότερα. Οφείλει και αυτούς να τους αγκαλιάσει. Ο Χριστός είπε «όποιος θέλει πίσω μου ας έρθει». Δεν ξεχώρισε ούτε χρώματα ούτε φυλές ούτε τίποτα. Άρα με αυτήν την άποψη από την εκκλησία μας, εγώ περιμένω, να αγκαλιάσει όλους αυτούς τους ανθρώπους και να είστε βέβαιος ότι αγκαλιάζοντας τους ουσιαστικά μεταδίδεις το μήνυμα της αγάπης και ουσιαστικά όλους τους κάνεις χριστιανούς. Σας ανέφερα ένα παράδειγμα πιο πριν.

Ερ.: Ναι θα ήθελα να μας το αναλύσετε.

Απ.: Ναι! Ήταν εντυπωσιακό! Την ημέρα που ήρθα λοιπόν διάβασα λίγο τις καρτέλες των παιδιών για να δω τι ακριβώς συμβαίνει και διαπίστωσα ότι κάποια παιδάκια και με εντυπωσίασε γιατί ήταν και αριστούχοι μαθητές ότι ήταν μουσουλμάνοι. Όταν λοιπόν πήγαμε στην πρωινή προσευχή η οποία γίνεται κάθε μέρα σε όλα τα σχολεία έρχεται αυτό το παιδάκι και κάνει την προσευχή του. Το κάλεσα λοιπόν στο γραφείο πολύ ευγενικά και το ρώτησα λέγοντάς του : «εσύ παιδί μου τι θρήσκευμα είσαι;» και, άλλαξε δέκα χρώματα. Του λέω παιδάκι μου μην φοβάσαι, το σχολείο σ’ αγαπάει εξίσου, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Και μαζί μας να προσευχηθείς σ’ αγαπάμε και να θελήσεις να προσευχηθείς, διπλά σε μια μεριά με την δικής σου προσευχή πάλι επίσης σ’ αγαπάμε. Κανένα απολύτως πρόβλημα. Είναι ελεύθερη επιλογή. Η Ελλάδα γέννησε τον πολιτισμό δεν μπορεί σήμερα να μετατραπεί ούτε σε Ταλιμπάν ούτε σε Αφγανιστάν ούτε σε Πακιστάν, ούτε θα έχουμε μουλάδες θα έχουμε αυτό που μας αρμόζει. Θα έχουμε τον πολιτισμό μας θινών που αρμόζει στον ελλαδικό χώρο

Ερ.: Σας ευχαριστώ πολύ.

Απ.: Σας ευχαριστώ και εγω.

Οι μεγαλύτεροι Έλληνες ποιητές στον διάδρομο του Γυμνασίου
Ένα έργο τέχνης στους διαδρόμους

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *