ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ posted by

Πανελλαδικές 2021: Οι απαντήσεις στο σημερινό θέμα της Έκθεσης

Πανελλαδικές 2021: Οι απαντήσεις στο σημερινό θέμα της Έκθεσης

To Αλεξάνδρεια-Γιδάς σε συνεργασία με το φιλολογικό φροντιστήριο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ στην Αλεξάνδρεια σας παρουσιάζουν και φέτος τις απαντήσεις στα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων.

Σας παρουσιάζουμε παρακάτω τις απαντήσεις στο σημερινό θέμα πανελλαδικών της Έκθεσης (μπορείτε να διαβάσετε το θέμα κάνοντας κλικ ΕΔΩ).

Οι απαντήσεις από το ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ του Νίκου Ρουσάκη:

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: Ρουσάκης Νίκος, Δρίζη Μαρία, Λουκάκης Σταύρος, Σαραφίδης Ηλίας, Πουρλιώτης Γιώργος

Α1. Περίληψη

Στο απόσπασμα παρατίθενται οι απόψεις δύο μαθητών σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Ο πρώτος μαθητής ισχυρίζεται ότι πρέπει να είναι ενταγμένος από το Γυμνάσιο στο σχολικό πρόγραμμα, καθώς οι νέοι επιλέγουν δημοφιλή επαγγέλματα που τους οδηγούν στην ανεργία. Η δεύτερη μαθήτρια επισημαίνει την ανασφάλεια που νιώθει λόγω της αυξημένης ανεργίας και την τάση των μαθητών να αποδέχονται μη αρεστές σε αυτούς θέσεις εργασίας ή να καταφεύγουν στο εξωτερικό.

Β1.

Α. Σωστό

Β. Σωστό

Γ. Λάθος

Δ. Σωστό

Ε. Λάθος

Β2. α) Κυριολεκτικός τίτλος: Τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα των νέων

Μεταφορικός τίτλος: Κραυγή αγωνίας για το επαγγελματικό μέλλον

β) Προκειμένου ο συντάκτης να δώσει μια εικόνα για το τι θα επικρατεί στο μέλλον, μετά την παρέλευση της κρίσης, ανατρέχει στα αποτελέσματα έρευνας του Pew Research Center, σύμφωνα με τα οποία το 47% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι η ζωή των περισσότερων ανθρώπων θα είναι χειρότερη το 2025, ενώ το 39% δήλωσαν πως η ζωή θα είναι καλύτερη για τους περισσότερους ανθρώπους, πιο εύκολη και πιο ποιοτική. Με τα στατιστικά στοιχεία ο συντάκτης, επικαλούμενος τη λογική, επιδιώκει να προσδώσει αξιοπιστία στα γραφόμενα, στηρίζοντάς τα σε έγκυρα και αντικειμενικά στοιχεία που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν. Δεν καταγράφει υποκειμενικές κρίσεις, αλλά έγκριτες απόψεις ειδικών που σκιαγραφούν το μέλλον. Με τον τρόπο αυτό ενημερώνει και πληροφορεί τους αναγνώστες με αδιάσειστα τεκμήρια.

Με τις μαρτυρίες δίνεται απάντηση στον προβληματισμό του συντάκτη, ο οποίος διατυπώνεται εν είδει ερώτησης («Τι περιμένουν … τελειόφοιτων»), σχετικά με τις προσδοκίες και τα όνειρα των σημερινών νέων. Με τον τρόπο αυτό ο συντάκτης επιδιώκει να μεταφέρει παραστατικά τις επαγγελματικές προτιμήσεις των νέων («Όταν με ρωτούν … κοινωνίας ισότητας», «Από τη μια πλευρά … και με δίδαξαν») αλλά και την αγωνία τους σχετικά με την εργασιακή αβεβαιότητα («πρέπει να είναι … αύξηση της ανεργίας», «ως τελειόφοιτοι … επαγγελματικές ευκαιρίες»). Δια στόματος των ίδιων των νέων ο αναγνώστης ενημερώνεται άμεσα και αδιαμεσολάβητα για το πώς οραματίζονται το εργασιακό τους μέλλον, αλλά και για την ανασφάλεια που νιώθουν. Με τον τρόπο αυτό το άρθρο αποκτά εγκυρότητα, ζωντάνια, υφολογική ποικιλία.

Β3. Η πρόθεση της συντάκτριας για ευαισθητοποίηση επιτυγχάνεται με τις εξής γλωσσικές επιλογές:

1.Χρήση α’ πληθυντικού προσώπου: «σωρεύουμε….,επιμένουμε..», με το οποίο προσδίδεται καθολικότητα και έμφαση  στις προτεινόμενες δράσεις. Ο λόγος καθίσταται άμεσος, παραστατικός  και προσωπικός και δίνεται ένας τόνος οικειότητας.

2. Μεταφορά: «αδιαπέραστο πέπλο», που προσθέτει λογοτεχνικότητα και εκφραστική ποικιλία στον λόγο.

3. Ρητορική ερώτηση: «άλλωστε……κάνουμε»; Αυξάνει τον προβληματισμό του αναγνώστη, ενεργοποιεί την κρίση του, τον καθιστά συμμέτοχο στο κείμενο και στον προβληματισμό της συντάκτριας.

4. Συναισθηματικά φορτισμένες λέξεις:  «προσδοκίες» – προκαλεί αισιοδοξία στον αναγνώστη.

Γ. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ

Στο ποίημα του Ν. Γκάτσου γίνεται λόγος για τη γη, την “αρρώστια και πληγή” του σύμπαντος, τα δεινά της οποίας προκαλούν θλίψη στην αθώα ψυχή των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα, η κοινότητα των παιδιών ζει στον Σείριο, τον απρόσιτο φωτεινό αστερισμό του χειμωνιάτικου ουρανού δίχως να μπολιαστούν από “πολέμους και θανάτους”, γεγονός που τους επιτρέπει να χαίρονται τη ζωή φορώντας “τις Κυριακές τα γιορτινά τους”. Ατενίζοντας τον ουρανό βλέπουν ένα μακρινό αστέρι που παρομοιάζεται με “θαλασσινό φτερό” και εξαιτίας της άγνοιας απευθύνονται στον δάσκαλό τους για πληροφορίες. Εκείνος, τους ενημερώνει για τις παθογένειες και τα καρκινώματα της γης, τις αρρώστιες και πληγές της αλλά και για τις προσπάθειες που γίνονται από “ακούραστους του ονείρου κυνηγούς” αξιοποιώντας το υπερβατό σχήμα, προκειμένου να επιστρέψει η γη στον κόσμο της ελπίδας. Τα παιδιά στον Σείριο δάκρυσαν λόγω των συνθηκών που επικρατούν στη γη, βάζοντας όπως δηλώνεται μεταφορικά “μια έγνοια στη μικρούλα τους καρδιά” απομακρύνοντας τους ορίζοντες της αθώας παιδικότητάς τους.

Σε περίπτωση που ήμουν κάτοικος στον Σείριο, θα ήμουν ικανοποιημένος/-η εφόσον οι συνθήκες που επικρατούν επιτρέπουν το μεγάλωμα των παιδιών σ’ έναν κόσμο ελπίδας που τους δίνει την δυνατότητα «να φοράν τις Κυριακές τα γιορτινά τους» και να απολαμβάνουν την εκπαίδευση απευθυνόμενα στον δάσκαλό τους. Δεν θα ήμουν ωστόσο απόλυτα ευτυχισμένος/-η, εφόσον συνεχίζουν να υπάρχουν πλανήτες, όπως η Γη, στις οποίες τα παιδιά μεγαλώνουν δυστυχισμένα.

Δ. Έκθεση

Σε μια νεανική ιστοσελίδα δημοσιεύονται τα Κείμενα 1 και 2 και καλείσαι, αφού τα μελετήσεις, να απαντήσεις με ένα άρθρο (350-400 λέξεις), στην ίδια ιστοσελίδα, στα παρακάτω ερωτήματα: 

α) Με ποια εφόδια πιστεύεις ότι θα μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τον κόσμο στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες που περιγράφονται στην παράγραφο 2 του Κειμένου 1; 

β) Με ποιες συγκεκριμένες δράσεις, κατά τη γνώμη σου, θα μπορούσατε εσείς οι νέοι να βελτιώσετε τον κόσμο; 

Από το βοήθημά μας: σελ. 256-261

Σημείωση: Οι μαθητές να προσέξουν τη χρήση της προσωπικής άποψης

Τίτλος: Νέοι… οι μαχητές του μέλλοντος

Πρόλογος

Η σύγχρονη εποχή έχει να επιδείξει πλήθος προβλημάτων και αδιεξόδων που δημιουργούν έντονο προβληματισμό αναφορικά με το μέλλον της ανθρωπότητας. Η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, τα οξύτατα προβλήματα, η ηθική σήψη, η περιφρόνηση θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων, η αύξηση φαινομένων κοινωνικής παθογένειας αποτελούν ζοφερές ψηφίδες σε μια «πολιτισμική σύνθεση», στην οποία η μηχανή έχει το ρόλο «ενός αδυσώπητου τοκογλύφου που προσφέρει πολλά και απαιτεί περισσότερα», μετατρέποντας τον άνθρωπο από κύριο σε δούλο. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το ηχηρό σήμα κινδύνου, που εκπέμπει ο σύγχρονος κόσμος, επιβάλλεται να βρει αποδέκτες ικανούς να αναλάβουν πρωτοβουλία και δράση.

Α. Ερώτημα: Εφόδια

Οι δύσκολοι καιροί μπορούν να διαμορφώσουν εξουδετερωμένους ανθρώπους. Η ανθρωπότητα βασίζεται, προσβλέπει στους νέους οι οποίοι χρειάζονται γερά εφόδια για να ανταποκριθούν.

1. Κοινωνικά εφόδια: ενσυναίσθηση, κουλτούρα ανοχής, παραμερισμός του εγώ, αναγνώριση κοινότητας.

2. Πολιτικά εφόδια: Δημοκρατικό ήθος, συλλογικότητα, ομαδικότητα, πολιτική ωριμότητα και ενημέρωση.

3. Πνευματικά: Κριτική σκέψη – ψηφιακός γραμματισμός, γνώση τεχνολογίας

4. Διαθέτει πλούσια γενική παιδεία, αλλά και τις απαραίτητες ειδικές γνώσεις. Διευρύνει την κριτική του ικανότητα και αρνείται το δογματισμό. Εντοπίζει της δημιουργικές του κλίσεις και μάχεται να τις αξιοποιήσει. Μένει ανοιχτός και διαθέσιμος στις καινούριες ιδέες, «πολίτης της χώρας του, πολίτης της γης».

5. Ηθικά: Φιλειρηνική διάθεση, κατανόηση, πνεύμα οικουμενικότητας, στέρεο πλαίσιο αξιών.

Χαίρεται τα λάθη του γιατί πάνω του οικοδομεί το ολοκληρωμένο του πρόσωπό.

Αγαπά και προσφέρεται στους άλλους, μοιράζεται μαζί τους πόθους και στόχους.

Αγωνίζεται και δεν παραιτείται, η σύνταξη είναι η ανταμοιβή των γερόντων.

Ο νέος χρειάζεται τη γνώση του εαυτού του, τη συμφιλίωση με τις ιδιαιτερότητές του, τη διεκδίκησή τους. Αρνείται τον εκφυλισμό του σε μαζικό αντίγραφο. Χαίρεται τη ζωή με όλες του τις αισθήσεις και ταυτόχρονα αυτοκυριαρχείται. Κερδίζει την ωραιότητα με την ουσιαστική και διόλου σωματική σημασία.

Β. Ερώτημα: Δράσεις

Αναζήτηση της μόρφωσης και της ψυχικής καλλιέργειας, ώστε να γίνει εφικτή η απόκτηση ήθους και κατ’ επέκταση η υιοθέτηση τρόπων συμπεριφοράς που προάγουν το συλλογικό συμφέρον.

Υπεύθυνη δραστηριότητα και επίπονη προσπάθεια στον επαγγελματικό χώρο για την προαγωγή χρήσιμου έργου.

Συνειδητή και πρόθυμη εκπλήρωση των υποχρεώσεων προς την πολιτεία και παράλληλα δυναμική διεκδίκηση των νόμιμων δικαιωμάτων (παιδεία, εργασία κ.λπ.)

Απόκτηση γνήσιας πολιτικής συνείδησης και δραστηριοποίηση μέσα σε πολιτικές νεολαίες και κόμματα.

Ένταξη σε φιλειρηνικές και οικολογικές οργανώσεις για την προάσπιση της ειρήνης και τη σωτηρία του περιβάλλοντος.

Αγωνιστική αντίδραση σε περιπτώσεις αυταρχισμού κατά την άσκηση της εξουσίας.

Ενεργός συμμετοχή στην προσπάθεια για αναβάθμιση του πολιτισμού (ενασχόληση με την τέχνη, ένταξη σε πολιτιστικούς συλλόγους κ.λπ..)

Γενικά, απαιτείται οι δράσεις των νέων να διέπονται από την έννοια του μέτρου και η αντίθεση να συνοδεύεται από θέση, αφού η φωτισμένη άρνηση και «επίθεση δίνει την ελπίδα ότι η ζωή δε θα μείνει εκεί που έφτασε, αλλά θα προχωρήσει…».

ΤΕΛΙΚΑ, θα ήταν ακραίο να υποστηρίξει κανείς ότι από μια εποχή, από μια κοινωνία, έχουν χαθεί τα οράματα και ότι από τους νέους έχουν λείψει οι επιδιώξεις, οι στόχοι και οι προσανατολισμοί. Το βέβαιο είναι ότι ο τρόπος που οι νέοι αντιδρούν και λειτουργούν εξαρτάται από το ποια στοιχεία προσωπικότητας θα καταφέρουν να κινητοποιήσουν, ώστε να πλάσουν ένα κόσμο καλύτερο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *