ΤΟΠΙΚΑ posted by

Ακούστε τον λόγο της απομάκρυνσης της εμποροπανήγυρης από την εκκλησία της Παναγίας (συνέντευξη)

Ακούστε τον λόγο της απομάκρυνσης της εμποροπανήγυρης από την εκκλησία της Παναγίας (συνέντευξη)

pater (1)Όπως σας είχαμε προαναγγείλει από την Πέμπτη, σας παρουσιάζουμε  την αποκλειστική συνέντευξη με τον Αρχιερατικό Επίτροπο Αλεξάνδρειας και Πρόεδρο του Εκκλησιαστικού συμβουλίου του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αλεξάνδρειας, Αρχιμανδρίτη Διονύσιο Ανθόπουλο τον οποίον επισκεφτήκαμε στην Ιερά Μονή της Παναγίας Δοβρά στη Βέροια.

Στην παρακάτω συνέντευξη μας απαντάει γιατί αποφασίστηκε να απομακρυνθεί η εμποροπανήγυρη από τον χώρο της Εκκλησίας της Παναγίας στην πόλη μας. Τι απαντάει στο ενδεχόμενο να επιστρέψει η εμποροπανήγυρη στον χώρο του Ναού και πολλά ακόμα γύρω από το θέμα που δημιουργήθηκε στην Αλεξάνδρεια.

Διαβάστε το κείμενο της συνέντευξης και δείτε ολόκληρο το βίντεο παρακάτω:

Ερ.: Στην Ιερά Μονή της Παναγίας Δοβρά βρισκόμαστε στη Βέροια. Μας φιλοξενεί σήμερα ο πατέρας Διονύσιος Ανθόπουλος, ο οποίος είναι Αρχιερατικός Επίτροπος της Αλεξάνδρειας και Πρόεδρος του Εκκλησιαστικού συμβουλίου του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου της Αλεξάνδρειας. 

Ο σκοπός της επίσκεψής μας σήμερα πατέρα είναι το θέμα το οποίο δημιουργήθηκε στην Αλεξάνδρεια. Πανηγύρι το χαρακτηρίζουμε όλοι αλλά ουσιαστικά πρόκειται για την εμποροπανήγυρη της Αλεξάνδρειας η οποία έχει μεταφερθεί από τον χώρο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου από το 2009. Έχει μεταφερθεί σε ένα χώρο ο οποίος φέτος, όπως μάθαμε στο δημοτικό συμβούλιο της Αλεξάνδρειας, πως δεν μπορεί να φιλοξενήσει την εμποροπανήγυρη της Αλεξάνδρειας και ψάχνουν στη δεδομένη στιγμή οι δημοτικοί άρχοντες έναν χώρο για να φιλοξενηθεί η εμποροπανήγυρη του Δεκαπενταύγουστου. Να ξεκινήσουμε με μία ιστορική αναδρομή, να πάμε πίσω στο 2009. Τι ακριβώς συνέβη τότε και αποφασίστηκε από την Εκκλησία να μεταφερθεί η εμποροπανήγυρη από τον χώρο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου;

Απ.: Καταρχάς να σε ευχαριστήσω που μου δίνεις τη δυνατότητα να καταθέσω και εγώ τη δική μας άποψη πάνω στο θέμα διότι λόγω των Παυλείων φέτος και της απουσίας μου στο Άγιο Όρος δεν μπόρεσα να παρακολουθήσω συγχρόνως τα γεγονότα καθώς συνέβαιναν τα οποία πληροφορήθηκα από το blog. Και να καταθέσω και εγώ την άποψή μου γιατί πολλές γίνεται μια σύγχυση πάνω στο θέμα αυτό και καλό είναι που ξεκαθάρισες ότι άλλο είναι Πανήγυρις του Ιερού Ναού με αφορμή τη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και άλλο η εμποροπανήγυρη. Είναι δύο ξεχωριστά πράγματα. Εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει σαν εκκλησία είναι πρωτίστως το λατρευτικό μέρος της πανηγύρεως της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και νομίζω ότι αυτό γίνεται με το παραπάνω. Μάλιστα όπως και ο Δεσπότης μας το λέει, έχει αναβαθμιστεί κιόλας σε συνδυασμό και με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις τις οποίες ξεκινήσαμε το 2009 μέχρι και φέτος και θα συνεχίσουμε στο μέλλον να πραγματοποιούμε στον Ναό τις ημέρες εκείνες της εορτής. 

Εγώ ανέλαβα την προϊσταμενεία του Ναού το 2008. Τότε λοιπόν, η χρονιά εκείνη ήταν και η τελευταία που πραγματοποιήθηκε η εμποροπανήγυρη στον προαύλειο χώρο του Ναού διότι την επόμενη χρονιά αμέσως μετά το τέλος της πανηγύρεως ξεκίνησε μία κουβέντα την οποία προκαλέσαμε εμείς για το ύφος της εμποροπανηγύρεως και κατά πόσο αυτό το ύφος έτσι όπως είχε διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια αποτελούσε κάτι που προήγαγε τον τόπο ή κάτι το οποίο έβλαπτε και την εικόνα του τόπου αλλά λειτουργούσε εις βάρος του λατρευτικού κομματιού της πανηγύρεως, το οποίο επαναλαμβάνω για εμάς στο Ναό είναι το πιο σπουδαίο και το πιο σημαντικό. Έθεσα τους προβληματισμούς μου στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη ο οποίος ενέκρινε τις επόμενες κινήσεις μας. Μίλησα και με τον τότε δήμαρχο κύριο Γκιόνογλου ιδιωτικώς και στη συνέχεια κατόπιν προτροπής του, γραπτώς του κατέθεσα την απόφαση του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου ότι δεν επιθυμεί πλέον η Ενορία, ο Ιερός Ναός να φιλοξενεί την εμποροπανήγυρη, το εμπορικό κομμάτι δηλαδή της πανηγύρεως στον αύλειο χώρο του Ναού διότι πιστεύουμε ότι λειτουργούσε έτσι με την μορφή που πραγματοποιούνταν και που μέχρι σήμερα πραγματοποιείται, εις βάρος του πιο σημαντικού για εμάς κομματιού της εορτής που είναι το λατρευτικό μέρος.

Ερ.: Με ποιον τρόπο εις βάρος της εκκλησίας;

Απ.: Νομίζω ότι όσοι τουλάχιστον ή κατοικούμε ή καταγόμαστε ή κινούμαστε στην περιοχή, είμαστε μάρτυρες αυτού. Απόδειξη δε τούτου και όλα τα σχόλια αυτά που ανέβηκαν στο blog το δικό σας όπου όλοι διατυπώνουν τον προβληματισμό τους για τον τρόπο που λειτουργούσε.  Σε μας στον ναό δημιουργούσε πολλά προβλήματα με την έννοια ότι προκαλούνταν ζημιές στο κτίριο και τα άλλα κτίρια που περιβάλλονται στον αύλειο χώρο του Ναού. Ανάρμοστη συμπεριφορά, μεγάλη ηχορύπανση, πολλές φορές και σε στιγμές που τελούνταν μέσα στον Ναό ιερές ακολουθίες, έξω να γίνεται ένα πανδαιμόνιο από ήχους και τραγούδια τα οποία χρησιμοποιούσαν οι μικροπωλητές στο πλαίσιο της εμπορικής τους προσπάθειας, πολλά, δεν θέλω να αναφερθώ σε πολλές λεπτομέρειες για να μην “ζωγραφίσω” ανθρώπους και καταστάσεις. 

Ερ.: Οι ζημιές οι οποίες προκαλούνταν από την εμποροπανήγυρη στον χώρο της εκκλησίας φαντάζομαι ότι καλύπτονταν από τον δήμο, ήταν κομμάτι το οποίο ήταν στις υποχρεώσεις του δήμου για να τις αναλάβει; 

Απ.: Όχι, αποκαθίστονταν από τον Ιερό Ναό. Η σχέση του Ναού και του δήμου στο θέμα αυτό της εμποροπανηγύρεως δεν ήταν ξεκάθαρες, δεν βασίζοντας δηλαδή σε κάποια γραπτή συμφωνία. Από όσο γνωρίζω, ο δήμος εισέπραττε ενοίκιο από τους μικροπωλητές για την χρήση του χώρου, ο οποίος χώρος όμως ανήκει στην εκκλησία. 

Ερ.: Η εκκλησία δεν εισέπραττε χρήματα από τους μικροπωλητές οι οποίοι συμμετείχαν στην εμποροπανήγυρη;

Απ.: Όχι. Ο δήμος από αυτά που εισέπραττε από την αδειοδότηση των μικροπωλητών, έδινε ένα συμβολικό ποσό ως δωρεά στον Ναό, το οποίο όταν ήταν δραχμές, από όσο γνωρίζω, γιατί εγώ δεν το πρόλαβα αυτό, ήταν ένα εκατομμύριο και αργότερα όταν έγινε ευρώ, ήταν τρεις χιλιάδες ευρώ. Εδώ όμως και σε αυτό το κομμάτι δεν ανταποκρίνονταν ο δήμος στις υποχρεώσεις του. Υπήρχε δηλαδή τα τελευταία χρόνια πριν έρθω εγώ, όπως με πληροφόρησαν οι συνεργάτες μου που βρήκα στον Ναό, υπήρχε ένα υπόλοιπο από τα προηγούμενα χρόνια το οποίο δεν είχε εξοφληθεί.

Όμως αυτό που είδα στα βίντεο που έχετε στο blog και στα σχόλια, αφέθηκε μια εντύπωση ότι όλη η αντίδραση του Ναού όλη η άρνηση του Ναού για το πανηγύρι ήταν εξαιτίας της οφειλής του δήμου προς τον Ναό. Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω σε αυτό το σημείο ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι αυτός ο λόγος. Ο λόγος όπως το εξήγησα και πριν, αφορά μόνο το λατρευτικό κομμάτι και πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι το οποίο και τότε ακόμη όταν προκλήθηκε συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο, το 2009, είχαν συγκληθεί όλοι οι φορείς της πόλης προκειμένου να καταθέσουν τη γνώμη τους που θα γίνει η εμποροπανήγυρη από εκεί και πέρα. Και τότε θυμάμαι, διότι ήμουν παρών, όλοι φορείς ήταν υπέρ στο ότι δεν συνάδει με τα τελούμενα στον Ναό αυτό το οποίο συνέβαινε έξω από την πόρτα του Ναού. Πήραν τις αποφάσεις τότε να φιλοξενηθεί η εμποροπανήγυρις στον χώρο που βρισκόταν μέχρι τώρα, προσωρινά. Τότε όλοι οι φορείς ήταν υπέρ, και φαντάζομαι πως υπάρχουν πρακτικά και όλα υπάρχουν εκεί, νομίζω ότι όλοι αυτό μπορούν να το μαρτυρήσουν.

Εμάς μας ενδιαφέρει το λατρευτικό. Μας αφορά να μη λειτουργεί οτιδήποτε άλλο εις βάρος του λατρευτικού κομματιού. Δεν είναι λοιπόν αληθές ότι εξαιτίας της οικονομικής οφειλής του δήμου αρνηθήκαμε εμείς την φιλοξενία της εμποροπανήγυρης. Απόδειξη είναι πως μετά από τόσα χρόνια που έχουν περάσει, δεν ζητήσαμε ποτέ από τον δήμο ούτε από την απερχόμενη διοίκηση, ούτε από την προηγούμενη, τα οφειλόμενα ποσά. Αυτό, δεν ξέρω στον κόσμο μας σήμερα που λειτουργεί σύμφωνα με οικονομικό κριτήριο, φαίνεται λίγο περίεργο. Δεν μπορούν κάποιοι να το πιστέψουν ότι μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι και φορείς οι οποίοι δεν βάζουν μπροστά τον οικονομικό παράγοντα στις αποφάσεις και στις πράξεις τους. Εγώ έτσι λειτουργώ, αυτά τα μαθήματα έχω πάρει από τον Μητροπολίτη και γέροντά μου και αυτά προσπαθώ να περάσω στους συνεργάτες, στους εκκλησιαστικούς επιτρόπους και σε όλους τους ανθρώπους που κινούνται μέσα στον χώρο της ενορίας. Αυτό είναι το σκεπτικό μου και αυτό νομίζω ότι είναι και το σωστό. 

Ερ.: Οπότε για να ξεκαθαρίσουμε λίγο το θέμα. Η εκκλησία ζήτησε την απομάκρυνση της εμποροπανήγυρης από τον χώρο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου επειδή υπήρχε η παρεμπόδιση του λατρευτικού κομματιού του Δεκαπενταύγουστου, της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, του πανηγυριού και όχι της εμποροπανήγυρης η οποία ήταν αυτή που απομακρύνθηκε από τον χώρο. Υπήρχαν ζημίες στον εσωτερικό αύλειο χώρο και στο κτίριο της εκκλησίας και αυτός είναι ο λόγος ο οποίος ουσιαστικά…

Απ.: Και πολλά ανάρμοστα πράγματα τα οποία δεν είναι ώρα να τα πούμε. 

Ερ.: Οπότε θα ήταν περιττό να ρωτήσω εαν θα ήταν στις προθέσεις σας να επανέλθει στον χώρο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου η εμποροπανήγυρη; Ακόμα και αν το ζητούσε το δήμος;

Απ.: Κοιτάξτε, εμείς από το 2009 όπως είχαμε πληροφορήσει και τον δήμο τότε, αντί της εμποροπανηγύρεως για να μην υποβαθμιστεί εντελώς η εορτή, η πανήγυρης της Ενορίας της Κοιμήσεως Θεοτόκου, φιλοξενούμε έκτοτε στον χώρο πολιτιστικές εκδηλώσεις που δεν γινόντουσαν μέχρι τότε. 

Ερ.: Από το 2009 ξεκίνησαν αυτές;

Απ.: Από το 2009, και μάλιστα εδώ τύπωσα πρόχειρα τα προγράμματα των εκδηλώσεων. Όσοι βέβαια συμμετείχαν σε αυτές, ξέρουν. Συναυλίες παραδοσιακής μουσικής, σύγχρονης μουσικής, πολιτιστικές βραδιές με πολιτιστικούς συλλόγους, από τοπικά συγκροτήματα, από διάφορα διαμερίσματα του δήμου Αλεξάνδρειας και από τη Βέροια. Εκθέσεις εικαστικές κάναμε, δραστηριότητες για τα παιδιά, με τους προσκόπους εκθέσεις. Κάνουμε δηλαδή πολιτιστικές εκδηλώσεις στον χώρο εκείνον που δεν ενοχλούν και δεν παρεμποδίζουν το λατρευτικό μέρος της πανηγύρεως, της εορτής. Από τη στιγμή που υπάρχουν πολιτιστικές εκδηλώσεις στον ίδιο χώρο, δεν μπορεί να υπάρχει στον ίδιο χώρο και η εμποροπανήγυρη.

Συνεπώς, δεν νομίζω ότι για εμάς πλέον τίθεται θέμα της επιστροφής της εμποροπανήγυρης στον χώρο τον αύλειο του Ναού. Νομίζω ότι υπάρχουν πολλοί χώροι που θα μπορούσαν να την φιλοξενήσουν. Μιλάω τώρα σαν δημότης και όχι σαν ιερέας, νομίζω ότι η επόμενη δημοτική αρχή θα πρέπει λίγο να σταθεί και πάνω στο θέμα του ύφους της εμποροπανηγύρεως. Διότι βλέπετε και από τα σχόλια όλοι λένε να γίνει αλλά κανένας δεν θέλει κοντά στο σπίτι του. Αυτό τι δείχνει; Ότι υπάρχει πρόβλημα. Αυτό το πρόβλημα θα πρέπει να το επιλύσει η νέα δημοτική αρχή. Μέχρι τώρα είχαμε έναν εφησυχασμό. Τώρα επειδή άκουσα ότι μέσα στις προθέσεις του νέου δημάρχου είναι να ασχοληθεί για το θέμα αυτό, η νέα δημοτική αρχή μακάρι, αλλά χρειάζεται ένα κοίταγμα το ύφος της εμποροπανηγύρεως. Σε πολλούς αρέσει να θέλουν να γίνει όπως είναι στο Αιγίνιο. Εκεί τα πράγματα όμως είναι πάρα πολύ οργανωμένα και πολύ ελεγχόμενα.

Ερ.: Θα μπορούσε πιστεύετε η δική μας εμποροπανήγυρη ποτέ να φτάσει σε ένα τέτοιο επίπεδο;

Απ.: Όλα γίνονται. 

Ερ.: Να σας ευχαριστήσω πολύ για την φιλοξενία. 

Απ.: Εγώ ευχαριστώ για τη δυνατότητα που μου  δώσατε. Εμείς είμαστε ανοιχτοί να καταθέσουμε την άποψή μας. Μάλιστα εδώ έχω την επιστολή που είχαμε στείλει τότε στον κύριο Γκιόνογλου αν θέλετε να την δημοσιεύσετε και στο blog. Καλόπιστη κριτική είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε, συζήτηση επί ίσων όρων καλόπιστη μπορούμε να κάνουμε. Αφορισμούς όμως και υπόνοιες και κατηγορίες, αυτές μας στεναχωρούν και δεν νομίζω ότι ανταποκρίνονται και στην αλήθεια. Το σκεπτικό το δικό μας σας το ανέλυσα και νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *