ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ posted by

ΙΣΤΟΡΙΟΓΝΩΣΙΑ: Τι ήταν τελικά ο Μακεδονικός Αγώνας; (Γ’ και τελευταίο μέρος)

ΙΣΤΟΡΙΟΓΝΩΣΙΑ: Τι ήταν τελικά ο Μακεδονικός Αγώνας; (Γ’ και τελευταίο μέρος)

Συνέχεια από το Α’ Μέρος (κλικ ΕΔΩ) και το μέρος Β΄ (κλικ ΕΔΩ)

 Γράφει ο Γρηγόρης Γιοβανόπουλος

Θέλω εδώ να παραθέσω ορισμένα αποσπάσματα από το βιβλίο του Κρίστε Μισίρκωφ «Μακεδονικές υποθέσεις»  όπου φαίνεται ξεκάθαρα η πίστη του συγγραφέα για τη σλαβική καταγωγή του λαού που ο ίδιος αποκαλεί «Μακεδόνες» όπως και τη σλαβική καταγωγή της γλώσσας που αυτός ο λαός μιλά.

Ο Κρίστε Μισίρκωφ είναι για τους κατοίκους της γειτονική χώρας ότι ο Ρήγας Βελεστινλής για το ελληνικό έθνος. Είναι αυτός που μελέτησε διεξοδικά τη γλώσσα , την ιστορία , τα ήθη , τα έθιμα αυτού του λαού και αποφάνθηκε ότι δεν είναι Βούλγαροι ή Σέρβοι αλλά κάτι διαφορετικό.

Αφού λοιπόν ο «γεννήτορας του έθνους αυτού ισχυρίζεται τη Σλαβική καταγωγή των κατοίκων και της γλώσσας τους, από πού και ως πού εμείς θεωρούμε ως επιτυχία την αναγνώρισή της από την τωρινή συμφωνία;.

ΚΡΙΣΤΕ ΜΙΣΙΡΚΩΦ

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΕΣ ΥΠΟΘΈΣΕΙΣ (1903)

Κεφάλαιο 5.

Μπορεί η Μακεδονία να εξελιχτεί σε χωριστή εθνική οντότητα;

Έχει ήδη εξελιχτεί; Εξελίσσεται τώρα;

…..Πολλοί θα θελήσουν να μάθουν για τι είδους εθνική απόσχιση πρόκειται , θα αναρωτηθούν μήπως σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο μακεδονικό έθνος. Σ ‘ αυτή την περίπτωση ,  οι ελπίδες θα γκρεμιστούν σύντομα. Και άλλωστε τι είδους νέο μακεδονικό έθνος μπορεί να είναι αυτό αν οι πατέρες μας , οι παππούδες μας , οι προπαππούδες μας ανέκαθεν ονομάζονταν Βούλγαροι;…….. Η πρώτη αντίρρηση , ότι η σλαβική μακεδονική εθνότητα δεν υπήρξε ποτέ , μπορεί πολύ εύκολα να αντικρουστεί : κάτι που δεν υπήρξεστο παρελθόν μπορεί κάλλιστα να εμφανιστεί αργότερα , αν υπάρξουν οι κατάλληλες ιστορικές συνθήκες……..

Αν τώρα οι αντίπαλοι μας δεχτούν ότι μικρότερες εθνικές ομάδες σχηματίστηκαν εις βάρος  μεγαλύτερων ως αποτέλεσμα της ιστορικής εξέλιξης και αν θεωρήσουν μέχρι σήμερα τους Μακεδόνες ως Βούλγαρους , γιατί δεν μπορούν και δεν θα συμφωνήσουν  λοτι από αυτή τη μεγάλη εθνογραφική οντότητα , η οποία περιγράφεται σαν Βουλγαρικό έθνος , μπορούν να σχηματιστούν δύο μικρότερες οντότητες , η Βουλγαρική  και η Μακεδονική; Οι παρούσες ιστορικές συνθήκες επιβάλλουν να γίνει αυτή η διαίρεση , όπως κάποτε επέβαλαν οι Βούλγαροι , οι Σέρβοι, οι Κροάτες και οι Σλοβένοι να ξεπηδήσουν από τη νοτιοσλαβική ομάδα , ο Πολωνοί , οι Τσέχοι , οι Σλοβάκοι και οι σέρβοι της Λουσατίας να ξεπηδήσουν από τη δυτική σλαβική ομάδα.

Η εμφάνιση των Μακεδόνων ως ξεχωριστού σλαβικού λαού είναι μια τελείως φυσιολογική ιστορική διαδικασία , ανάλογη με τη διαδικασία με την οποία ο βουλγαρικός , ο κροατικός και ο σερβικός λαός ξεπήδησαν από τη νοτιοσλαβική ομάδα…..»

Μακάρι βέβαια να ήταν δυνατόν να παρατεθούν εκτενέστερα αποσπάσματα από αυτό το βιβλίο που έγραψε ο Κρίστε Μισίρκωφ το 1903 στη Σόφια  το οποίο λίγες μέρες μετά την έκδοσή του κατασχέθηκε από τη βουλγαρική Αστυνομία και καταστράφηκε , για να μπορέσουν οι αναγνώστες να έχουν πλήρη γνώση των επιχειρημάτων του «Μακεδονισμού».

Επειδή όμως όπως προείπαμε ο Μακεδονικός αγώνας δεν τελείωσε ας δούμε την αντίληψη που διακατείχε το Βουλγαρικό Κομμουνιστικό κόμμα , αντίληψη που εν πολλοίς ασπάζονταν και τα «αδελφά» κόμματα των Βαλκανίων άσχετα αν για λόγους μονοπώλησης της «δικής τους αλήθειας»  στο κομματικό τους ακροατήριο προέβαλαν  εντέχνως διαφωνίες ως προς «τον χαρακτηρισμό» ή «την ουσία» του ζητήματος ή «τον αγώνα του Μακεδονικού λαου» .

Τον Οκτώβριο του 1950 ο Κρ. Τρίτσκωφ  από το Μπλαγκόεφγκραντ καταθέτει έκθεση  στο ΚΚΒ με θέμα: «Ανάδυση και εξέλιξη του μακεδονικού επαναστατικού κινήματος , το Μακεδονικό ζήτημα και το μακεδονικό έθνος».

(Ο Κρ. Τρίτσκωφ μέλος του ΚΚΒ από το 1942 συμμετείχε ως πολιτικός επίτροπος στο παρτιζάνικο απόσπασμα του Νικόλα Παραπούνωφ στη Βουλγαρική Μακεδονία. Τα έτη 1949- 1953 ήταν Γραμματέας του τμήματος «προπαγάνδας και κινητοποίησης στο Μπλαγκόεφγκραντ).

Η έκθεση είναι περίπου 10 σελίδες και σε αυτήν το «Μακεδονικό έθνος» χαρακτηρίζεται ως σοσιαλιστικό έθνος , δεν ανιχνεύονται καταβολές του στην αρχαιότητα και στο Μεσαίωνα και χαρακτηρίζεται ως ανιστόρητη η αντιπαράθεση «Βουλγάρων και Μακεδόνων».

Είναι φανερό πως είναι δύσκολο να παρατεθεί ολόκληρο το κείμενο  αλλά  τα αποσπάσματα που θα επιλεγούν θα αποδίδουν πιστά το νόημά του.

 Ι Ι. Το ζήτημα του μακεδονικού έθνους και το μέλλον του.

«Κατά την εξέταση οποιουδήποτε εθνικού ζητήματος και ειδικά του δικού μας περίπλοκου Μακεδονικού ζητήματος πρέπει να επωφεληθούμε  από τους κλασικούς του Μαρξισμού – Λενινισμού – τον Μαρξ , τον Ένγκελς, τον Λένιν, τον Στάλιν και πρώτα απ’ όλα του μεγαλύτερου ειδικού στο εθνικό ζήτημα στην εποχή μας – του συντρόφου Στάλιν.

Ο σύντροφος Στάλιν έχει γράψει πολλά πάνω στο εθνικό ζήτημα. Στα πρώιμα έργα του αναλύει τα αστικά έθνη και την αστική λύση του εθνικού ζητήματος , ενώ στα νέα έργα του αναλύει το σοσιαλιστικό τρόπο λύσης του εθνικού ζητήματος…………………….

Τι μας διδάσκει ο σύντροφος Στάλιν στο έργο του «Το εθνικό ζήτημα και ο λενινισμός», τι συμπεράσματα μπορούμε να βγάλουμε για το μακεδονικό έθνος;  Ακόμη στην αρχή του έργου του ο σύντροφος Στάλιν τονίζει ότι οι Ρώσοι Μαρξιστές από καιρό τώρα έχουν δική τους θεωρία για τα έθνη, σύμφωνα με την οποία το έθνος είναι μια ιστορικά συγκροτημένη σταθερή κοινότητα ανθρώπων  με βάση τέσσερα κύρια κοινά  χαρακτηριστικά: την κοινότητα της γλώσσας , την κοινότητα του εδάφους , την κοινότητα της οικονομικής ζωής και την κοινότητα της ψυχοσύνθεσης , η οποία εκδηλώνεται  με τα κοινά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εθνικής κουλτούρας……………………………………….

Στη συνέχεια αιτιολογώντας την άποψή του για τα αστικά και τα σοσιαλιστικά έθνη , ο σύντροφος Στάλιν λέει: « στον κόσμο υπάρχουν διάφορα έθνη. Υπάρχουν έθνη τα οποία αναπτύχθηκαν στην εποχή του ανερχόμενου καπιταλισμού, όταν η αστική τάξη , συντρίβοντας τη φεουδαρχία και τον φεουδαρχικό κατακερματισμό , συσπείρωνε το έθνος και το εμπέδωνε. Αυτά είναι τα λεγόμενα «σύγχρονα έθνη»……………………….. «στην προκαπιταλιστική περίοδο δεν υπήρχαν και δεν μπορούσαν να υπάρχουν έθνη , επειδή ακόμα δεν υπήρχαν εθνικές αγορές , δεν υπήρχαν ούτε οικονομικά ούτε πολιτιστικά εθνικά κέντρα…………………….

Έτσι δημιουργήθηκαν τα «σύγχρονα» αστικά έθνη όπως το Γαλλικό , το Αγγλικό , το Ιταλικό , το Αμερικανικό κ.α. Η αστική τάξη και τα εθνικιστικά της κόμματα ήταν η βασική καθοδηγητική δύναμη αυτών των εθνών. Η μοίρα αυτών των εθνών είναι δεμένη με τη μοίρα του καπιταλισμού. Με την πτώση του καπιταλισμού τέτοια έθνη θα ατονήσουν . Έτσι έχει το ζήτημα με τα αστικά έθνη……………………….

«Αλλά στον κόσμο – λέει ο σύντροφος Στάλιν –  υπάρχουν και άλλα έθνη. Αυτά είναι τα νέα Σοβιετικά Έθνη, τα οποία εξελίχθηκαν και διαμορφώθηκαν με βάση τα παλιά αστικά έθνη μετά από την πτώση του καπιταλισμού στη Ρωσία, μετά από την συντριβή της αστικής τάξης……………….» Τι είναι τα νέα έθνη – «Η συμμαχία της εργατικής τάξης και της αγροτικής τάξης μέσα στο έθνος για τη διάλυση των υπολειμμάτων του καπιταλισμού στο όνομα της νικηφόρας οικοδόμησης του σοσιαλισμού………….». τέτοια έθνη πρέπει να ονομάζονται σοσιαλιστικά…………. Σε τι συμπεράσματα μπορούμε να καταλήξουμε από τα λόγια αυτά του συντρόφου Στάλιν για το μέλλον του Μακεδονικού έθνους. Υπάρχει μακεδονικό έθνος;

Την προηγούμενη περίοδο στην εποχή του Γκότσε Ντέλτσεφ και του φεουδαρχοτουρκικού καθεστώτος, το Μακεδονικό έθνος δεν υπήρχε ακόμα στην πραγματικότητα……….πρέπει όμως να τονίσουμε πως η Μακεδονία δεν μπόρεσε να διαμορφωθεί ως αυτόνομο αστικό έθνος, με δικό της εθνικό κράτος την περίοδο της ανόδου του καπιταλισμού όταν η αστική τάξη και τα κόμματά της έπρεπε να ενώσουν το Μακεδονικό έθνος σε ένα σύνολο. Δεν φταίει όμως ο Μακεδονικός λαός, ο οποίος διεξάγει αγώνα εδώ και 50 – 60 χρόνια……………. Έτσι όπως έχουν τα πράγματα, το Μακεδονικό έτος θα διαμορφωθεί και θα εμπεδωθεί οριστικά και θα ακμάσει πραγματικά ως σοσιαλιστικό έθνος την περίοδο της σοσιαλιστικής επανάστασης – «περίοδο κατά την οποία, λέει ο σύντροφος Στάλιν, θα αρθεί οριστικά η εθνική καταπίεση……………. Προς το παρόν όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί το ζήτημα;  Υπάρχει σήμερα Μακεδονικό έθνος…….. Κάποιοι αρνιούνται την ύπαρξη του Μακεδονικού έθνους………….. άλλοι πάλι, όπως οι προδότες οπαδοί του Τίτο και του Κολισέφσκι, τεχνιτά μεγαλοποιούν το ζήτημα του Μακεδονικού έθνους. Παντού αντιπαραθέτουν τον Μακεδονικό λαό στον αδελφό Βουλγαρικό λαό………… κάτι παραπάνω –  η πλαστογράφοι ιστορικοί του Κολισέφσκι άρχισαν να αναζητούν την ιστορική και θεωρητική τεκμηρίωση της ύπαρξης του Μακεδονικού έθνους περίπου 1000 χρόνια πίσω στην εποχή του Αλεξάνδρου του Μακεδόνα…………… Πρέπει να πούμε ότι Μακεδονικό έθνος υπάρχει και αυτό είναι αναμφισβήτητο γεγονός. Η γέννησή  του δεν ανάγεται ούτε στην εποχή του Αλεξάνδρου του Μακεδόνα, ούτε στην εποχή του Σαμουήλ αλλά αργότερα. Η Μακεδονική εθνική αναγέννηση είναι στενά συνδεδεμένη με την αναγέννηση του Βουλγαρικού λαού. Το Μακεδονικό έθνος γεννήθηκε στους αγώνες του Μακεδονικού λαού υπό την αρχηγία του προοδευτικού εθνικοεπαναστατικού κινήματος με επικεφαλής τους Γκότσε Ντέλτσεφ, Γιάννε Σαντάνσκι, Ντίμο Χατζηντίμοφ κα για αυτόνομη ύπαρξη του Μακεδονικο΄λαού για εθνική πολιτική και πολιτιστική απελευυθέρωση…………….. η εθνική καταπίεση και η δουλεία του Μακεδονικού στη μοναρχοφασιστική Ελλάδα και τη Γιουγκοσλαβία του Τίτο συνεχόζονται……………………..Οι Μακεδόνες έχουν κοινή ομιλούμενη λαϊκή γλώσσα με μερικές διαλέκτους και αυτό είναι ουσιαστικό στοιχείο του μακεδονικού έθνους. Όσον αφορά όμως  στη λόγια Μακεδονική γλώσσα , εξαιτίας του κατακερματισμού της Μακεδονίας σε τρία τμήματα ακόμα δεν υπάρχει κωδικοποιημένη και από κοινού αποδεκτή Μακεδονική λόγια γλώσσα. Η γλώσσα την οποία μιλάμε εμείς στην περιοχή του Πιρίν είναι η βουλγαρική γλώσσα. Η γλώσσα η οποία επιβάλλεται στη Μακεδονία του Βαρδάρη είναι εκσερβισμένη………………………………..Η μοναδική ελεύθερη περιοχή της Μακεδονίας όπου σήμερα ο μακεδονικός  λαός μπορεί ελεύθερα να ενδυναμώνει τις σχέσεις του με τη Σοβιετική Ένωση και τους δημοκρατικούς λαούς και να δημιουργήσει δικό του σοσιαλιστικό έθνος , είναι η περιοχή του Πιρίν…………»

Αυτά έλεγε το 1950 ο Κρ. Τρίτσκωφ για το μακεδονικό ζήτημα και από το κείμενό του  μπορούν να βγουν πολλά συμπεράσματα για τις διάφορες αιτιάσεις και εμμονές είτε αυτές προέρχονται από το κράτος των Σκοπίων είτε από τους «πρόθυμους» διεκπεραιωτές της συμφωνίας.

Ο Μακεδονικός Αγώνας υπήρξε η συνέχεια του αγώνα του 1821 και ο προάγγελος της εθνικής ολοκλήρωσης του 1912- 1920. Ήταν βέβαια άγριος , τραχύς , βίαιος όπως όλοι οι πόλεμοι. Έσωσε όμως τον Ελληνισμό της Μακεδονίας και διεκδίκησε νικηφόρα τα ιστορικά δικαιώματα του Ελληνισμού στην περιοχή. Οι Μακεδονομάχοι είτε από την ελεύθερη Ελλάδα είτε από τη Μακεδονία έδωσαν πολυμέτωπο αγώνα και βγήκαν νικητές. Βούλγαροι , Ρουμάνοι , Τούρκοι , Ευρωπαίοι παρατηρητές ήταν εναντίον τους αλλά δεν κατάφεραν τον Αφελληνισμό της Μακεδονίας.

Όσο για το σήμερα όλοι αυτοί (είναι βέβαια απελπιστικά λίγοι, αλλά κυβερνώντες) που προσπαθούν να εξαφανίσουν τον Μακεδονικό Αγώνα και τους πρωταγωνιστές του ,να ξέρουν πως θα αποτύχουν οικτρά.

Ο αγώνας αυτός πέρασε στη συλλογική εθνική μνήμη των Ελλήνων σε περίοπτη θέση. Το όνομα του Ευπατρίδη Παύλου Μελά ενοχλεί τόσο πολύ  πιθανόν γιατί δεν θέλουν πεισματικά να δεχτούν πως ένας εκπρόσωπος της «καταραμένης» αστικής τάξης έδωσε με το θάνατό του το σύνθημα σε έναν ολόκληρο λαό να ξεσηκωθεί και να διεκδικήσει το δικαίωμα του να είναι και να αισθάνεται Έλληνας.

Τα έθνη των Βαλκανίων Έλληνες, Βούλγαροι, Αλβανοί , Σκοπιανοί σίγουρα δεν μπορούν να συμφωνούν σε όλα . Πρέπει όμως να αλλάξουν σελίδα με στόχο την ειρήνη και την ευημερία στην περιοχή. Αυτό είναι το σημερινό διακύβευμα  και οι ανιστόρητοι και ανόητοι  αλυτρωτικοί τυχοδιωκτισμοί από τη μια πλευρά ,  ή  οι μικροκομματικοί  τυχοδιωκτισμοί από την άλλη δεν έχουν καμιά θέση στο σημερινό γίγνεσθαι.

Με τιμή

Γρηγόρης Γιοβανόπουλος

Δάσκαλος

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΠΗΓΕΣ

-Βαφόπουλος Θ. Γ. «Η Γευγελή στον Μακεδονικό Αγώνα» στο Μακεδονικός Αγώνας , διαλέξεις για τα 80 χρόνια Θεσσαλονίκη 1986.

-Εκδοτική Αθηνών « Ιστορία του Ελληνικού Έθνους» τόμος Δ , Αθήνα 1980

-Ε.Μ.Σ «Το Μακεδονικό και η Βουλγαρία» , Θεσσαλονίκη 2009.

-Ι.Μ.Χ.Α. «Ο Μακεδονικός Αγώνας» Συμπόσιο Θεσσαλονίκη 1984.

-Λεοντιάδης Γ. , «Κομιντέρν και Μακεδονικό ζήτημα» στο Μακεδονικό: Η περιπέτεια ενός ονόματος από το 1850 έως σήμερα, Ιστορικά, Αθήνα 2011.

-Μισίρκωφ Κ. «Μακεδονικές υποθέσεις» μετάφραση Δ. Καραγιάννης.

-Μιχαηλίδης, Δ.Ι., «Το Μακεδονικό ζήτημα (1850-1919)» στο Μακεδονικό: Η                  περιπέτεια ενός ονόματος από το 1850 έως σήμερα, Ιστορικά, Αθήνα 2011.

-Σόνισεν Αλ. «Αναμνήσεις ενός Μακεδόνα αντάρτη» μετάφραση Νέλλη Ρούτσου- Πανταζή.

– Brailsford N. H.  «Μακεδονία , οι φυλές της και το μέλλον τους»Αθήνα 2006.

Dakin D. « Μακεδονικός Αγώνας» Αθήνα 1985.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *