ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ posted by

Πώς ο Covid 19 επηρεάζει την οικογένεια και τα παιδιά και πώς μπορούμε να το χειριστούμε;

Πώς ο Covid 19 επηρεάζει την οικογένεια και τα παιδιά και πώς μπορούμε να το χειριστούμε;

Γράφει η Ψυχολόγος – Νευροψυχολόγος του Dyslexia Center Pavlidis Method Αλεξάνδρειας

Κατερίνα Κλαδή

Την περίοδο αυτή της πανδημίας όλοι νιώθουμε συναισθήματα άγχους, φόβου, ανασφάλειας. Βεβαίως, τα παιδιά δεν αποτελούν εξαίρεση και για αυτόν το λόγο είναι σημαντικό να δούμε πώς επηρεάζεται η ψυχολογία τους αλλά και τρόπους να ενδυναμώσουμε τη δημιουργία θετικών συναισθημάτων και κλίματος εν γένει, ώστε να βγούμε από την περίοδο αυτή όχι απλά αλώβητοι, αλλά και κερδισμένοι.

ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΣΤΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΑΣ

–  Έλλειψη προηγούμενης εμπειρίας: Όταν μια κατάσταση μας είναι γνώριμη και οικεία λόγω οργανωμένων σχημάτων που υπάρχουν αποθηκευμένα στον εγκέφαλό μας αντιδράμε εύκολα. Όταν, όμως, ερχόμαστε αντιμέτωποι με νέες καταστάσεις, τότε ξυπνάνε μέσα μας συναισθήματα άγχους, αβεβαιότητας, ανησυχίας. Όπως κι αυτή τη στιγμή, όπου τα παιδιά λόγω έλλειψης προηγούμενης γνώσης αλλά και τρόπων αντίδρασης κι αντιμετώπισης, μπερδεύονται και νιώθουν αρνητικά συναισθήματα.

–  Αισθήματα αποξένωσης: Η οδηγία «Μένουμε Σπίτι» επιτάσσει ότι τα παιδιά πρέπει να μείνουν μακριά από αγαπημένα πρόσωπα (φίλους, θείους/θείες, αλλά και φυσικά από τους αγαπημένους τους παππούδες και γιαγιάδες) κάτι που καλλιεργεί αισθήματα μοναξιάς και αποξένωσης.

–  Αισθήματα άγχους κι ανασφάλειας: Όπως και οι ενήλικες, έτσι και τα παιδιά έχουν βγει από τη ρουτίνα τους. Αν και πολλές φορές τα παιδιά κάνουν σκέψεις τύπου «Βαριέμαι τα ίδια και τα ίδια» ή «Θα ήθελα αυτήν την εβδομάδα να έκανα κάτι διαφορετικό» ή «Δε θέλω να πάω σχολείο», είναι γεγονός πως η ρουτίνα δημιουργεί αισθήματα ασφάλειας, καθώς ξέρουμε τί να περιμένουμε. Τα παιδιά αναγκάστηκαν από τη μια στιγμή στην άλλη να βγουν από τη ρουτίνα τους και μάλιστα εξαιτίας ενός ιού που δεν γνωρίζουν ακριβώς τι είναι. Κατά συνέπεια είναι επόμενο να αισθάνονται φόβο για το άγνωστο που ακολουθεί και ανασφάλεια.

–  Αισθήματα φόβου: Ας μην γελιόμαστε! Όλοι οι γονείς θα πέσουν κάποια στιγμή στην παγίδα του να παρακολουθήσουν ειδήσεις λίγο παραπάνω, ή να τους καταβάλλει η ανησυχία και ο φόβος και να συζητήσουν με κάποιον για τον ιό σε πιο «δραματικό» κλίμα μπροστά στα παιδιά. Είναι σημαντικό τα παιδιά να γνωρίζουν τί συμβαίνει και τί μπορούν να κάνουν για να προστατευτούν. Όμως το γεγονός του ότι είναι καλοί «μιμητές» συναισθημάτων, σε συνδυασμό με τη γνωστική τους ανάπτυξη αλλά και μειωμένες ικανότητες να αντιληφθούν τον τρόπο λειτουργίας του ιού, είναι πολύ ευάλωτα στο συναίσθημα του φόβου και της απειλής από την αρρώστια. Να θυμάστε ότι, τα παιδιά απορροφούν σα σφουγγάρια το περιβάλλον τους. Μια αναλογία που έχει ενδιαφέρον να παρατεθεί είναι ότι αφομοιώνουν τις πληροφορίες, σαν το «κλικ» της κάμερας που αποθηκεύει τα πάντα σε μια φωτογραφία. Οι αντιδράσεις μας, οι πληροφορίες από τα δελτία ειδήσεων, όλα αυτά απομνημονεύονται και επηρεάζουν έντονα τα παιδιά.

–  Συσσωρευμένη ενέργεια: Βεβαίως οι μικροί μας φίλοι φημίζονται για τα μεγάλα αποθέματα ενέργειας που έχουν και για την ανάγκη εκτόνωσης αυτής. Οι νέες συνθήκες περιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις ευκαιρίες εκτόνωσης (βόλτες, γυμναστική στο σχολείο ή στα αθλήματα που συμμετέχουν, παιχνίδι με φίλους) και η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη για τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ. Παρόλες τις δυσκολίες, η κατάσταση αυτή μπορεί (όσο κι αν φαίνεται δύσκολο) να σταθεί η αφορμή για να δοκιμάσουμε τις δυνατότητες μας, να ενδυναμώσουμε τους δεσμούς με την οικογένειά μας αλλά και για να δημιουργήσουμε θετικά συναισθήματα! Η ανθεκτικότητα ορίζεται ως η ικανότητα του ατόμου να προσαρμοστεί και να διαχειριστεί τις στρεσσογόνες καταστάσεις. Η πρόκληση των ημερών είναι να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητά μας και να ανατρέξουμε σε πηγές άντλησης ενέργειας.

–  Αρχικά μιλάμε στα παιδιά απλά και βασισμένοι σε επιστημονικές πληροφορίες για το τί είναι ο ιός και πώς μεταδίδεται (και άρα γιατί πρέπει να μείνουν μέσα και να τηρούν τα μέτρα ατομικής υγιεινής). Το γεγονός ότι θα έχουν πληροφόρηση αλλά και τρόπους να προστατευτούν θα αυξήσει τα αισθήματα ασφάλειας , αλλά και ελέγχου της κατάστασης.

–  Παραμένουμε κι εμείς οι ίδιοι ψύχραιμοι -χωρίς να δείχνουμε αδιάφοροι- και αφιερώνουμε τον κατάλληλο χρόνο για την ενημέρωση μας χωρίς να καταστροφολογούμε. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται και συναισθάνονται τη ψυχολογική μας κατάσταση, έτσι με το να παραμένουμε ήρεμοι, το μεταδίδουμε και στα παιδιά.

–  Υπάρχουν πολλές πηγές και βιβλία όπου μπορούμε να βρούμε εκπαιδευτικές αλλά και ψυχαγωγικές δραστηριότητες ώστε να κρατήσουμε απασχολημένα τα παιδιά εντός σπιτιού. Ακόμα σημαντικότερο! Συμμετέχοντας κι εμείς οι ίδιοι καταφέρνουμε να κρατάμε και τους εαυτούς μας και τα παιδιά απασχολημένους. Επιπλέον, έχουμε το χρόνο που πάντοτε ζητούσαμε για να αφιερώσουμε στα παιδιά μας και να ενδυναμώσουμε τους δεσμούς μας.

–  Επιπλέον, η επανάληψη υλικού που δουλεύεται στο σχολείο αυτήν την περίοδο, όπως και ασκήσεις βοηθούν τα παιδιά να μη χάσουν τη φόρμα τους, να μην τους φανεί απότομη η επιστροφή στα θρανία και μεγάλος ο φόρτος των σχολικών υποχρεώσεων.

–  Εάν ζούμε σε περιοχές κοντά σε πάρκα ή στην εξοχή είμαστε από τους τυχερούς που έχουν την ευκαιρία και για λίγο… ξεπόρτισμα. Μπορούμε να παίρνουμε ένα παιδί ανά γονέα (και φυσικά το κατοικίδιό μας) και να βγούμε να ασκηθούμε για κάποιο χρόνο κάθε πρωί! Έτσι παίρνουμε τον αέρα μας και δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά για την εκτόνωση που τόσο χρειάζονται.

–  Ένα από τα θετικά που μας προσφέρει η τεχνολογία είναι ότι μπορούμε να επικοινωνήσουμε ανά πάσα στιγμή με όποιον έχουμε ανάγκη να δούμε, όπου κι αν βρίσκεται! Κάντε βιντεοκλήση με μέλη της οικογένειας ή ακόμα συνεννοηθείτε με τους γονείς των φίλων των παιδιών σας και κανονίστε κάποια ώρα που θα μπορούσαν να «βρεθούν» διαδικτυακά και να πουν τα νέα τους και γιατί όχι να χορέψουν, να τραγουδήσουν και να περάσουν καλά σαν να είχαν βρεθεί από κοντά, μειώνοντας σημαντικά το αίσθημα κοινωνικής απομόνωσης. Έχουμε πάντοτε στο μυαλό μας ότι είναι μια περίοδος με πολλές προκλήσεις, που όμως σύντομα θα περάσει και όλα θα επανέλθουν στην κανονικότητα. Ας φροντίσουμε να έχουμε δημιουργήσει όσο γίνεται καλύτερες αναμνήσεις και για εμάς και για τα παιδιά μέσα από αυτήν την περιπέτεια!

Dyslexia Center Pavlidis Method Αλεξάνδρειας

☎️ Τηλέφωνο Επικοινωνίας: 2333304949

📌 Δ/νση: Ταγματάρχη Γεωργούλη 23, 1ος όροφος, Αλεξάνδρεια

Facebook: κλικ ΕΔΩ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *